» Blog » Podsumowanie
01-04-2014 15:52

Podsumowanie

Odsłony: 446

Notka czysto informacyjna. Może komuś się przyda do prowadzenia uporządkowanej dyskusji. Mnie samej próby dyskusji nie interesują.

 

Przedstawione problemy należy rozpatrywać zarówno osobno, jak i wszystkie razem.

Zaproponowane rozwiązania oczywiście nie są wyczerpujące.

Wszystkich psychologów przepraszam za swoją niekompetencję.

 

Gwałt na postaci BG/NPC jako przyczyna negatywnych emocji uczestników sesji

Czyli podsumowanie wniosków z flejma.

 

Założenie: RPG to zabawa społeczna. Wszyscy uczestnicy sesji powinni dbać o dobre samopoczucie innych uczestników.

 

a) Gwałt wykorzystywany jako forma molestowania.

Sugestywnie opisany graczowi gwałt na jego postaci może być próbą psychicznego molestowania jego, gracza, legitymizowaną kontekstem sesji. 

Opis: Mechanizm nadużywania nadanych przez sytuację społeczną możliwości przez zwykłych, normalnych ludzi znamy chociażby z eksperymentów Zimbardo czy Jane Elliot, a także z życia codziennego (przykład: rodzic wyładowuje frustrację na dziecku). Nie trzeba być do tego złą osobą - wystarczy nadmiar autorytetu. W tym przypadku Mistrz Gry lub gracz nadużywa możliwości opisu, by zaspokoić własną ukrytą chęć seksualnego poniżenia i zdominowania innego gracza/graczy, tłumacząc to na różne sposoby dobrem sesji. Zdarzyć się to może szczególnie przy młodych, niedoświadczonych, nieprzystosowanych społecznie grających.

Rozwiązanie: Przerwanie rozgrywki. Może to zrobić ofiara molestowania, jeśli będzie do tego zdolna, lecz lepiej, by zrobili to inni, dojrzalsi uczestnicy rozgrywki. Należy zastanowić się, czy chcemy jeszcze grać z taką osobą i w jakiś sposób rozwiązać konflikt w swojej grupie społecznej. (Zgłoszenie psychicznego molestowania na policję póki co nie wydaje się sensownym pomysłem.)

Rozwiązanie drugie, prewencyjne: Edukacja młodych graczy w kontrolowanych warunkach, np. na obozach RPG.

 

b) Gwałt odebrany jako forma molestowania

Sugestywnie opisany graczowi gwałt na jego postaci może być odebrany jako próba psychicznego molestowania jego, gracza, legitymizowana kontekstem sesji. 

Opis: Może się zdarzyć, że dobre intencje porządnego MG/gracza zostaną źle odebrane. Osoba ze zgwałconą postacią czuje się poniżona, MG/gracz uważa, że zrobił ze swoim opisem dobrą robotę i nie ma sobie nic do zarzucenia. Jest to zwykłe nieporozumienie i niedogadanie się.

Rozwiązanie: Odpowiednia będzie reakcja jak przy nieumyślnym potrąceniu przechodnia. Przyda się wrażliwość i dobra wola, by dostrzec zdenerwowanie gracza, ustalić, na czym polegał problem, i przeprosić za nieporozumienie.

Rozwiązanie drugie, prewencyjne: Uświadamianie erpegowcom, iż pewne zachowania w RPG mogą zostać opacznie odebrane i należy być przy nich ostrożnym.

 

c) Gwałt jako drażliwy temat wybijający z comfort zone

Włączenie motywu gwałtu do fabuły gry może spowodować wybicie graczy z comfort zone.

Opis: Gracze mogą po prostu nie czuć się dobrze z jakimś konkretnym kontrowersyjnym tematem, na przykład tematem gwałtu, pojawiającym się na sesji (nawet zupełnie pobocznie), i zepsuje im on zabawę i/lub humor.

Rozwiązanie: MG powinien znać swoich graczy bądź zapytać graczy przed sesją o ewentualnie unikane tematy (łatwo do tego wykorzystać odpowiedni formularz). Gracze powinni grać z zaufanym MG, wybierać odpowiednie settingi bądź asertywnie zaznaczyć, jakich tematów chcą unikać. Wszyscy grający powinni zostać poinformowani o przyjętej konwencji, a w razie jej naruszenia przez jednego z nich przerwać sesję.

Rozwiązanie drugie, prewencyjne: Uświadamianie erpegowcom, iż pewne tematy w RPG mogą zostać negatywnie odebrane i należy być przy nich ostrożnym.

 

d) Gwałt jako drażliwy temat oddziałujący na ofiary molestowania

Włączenie motywu gwałtu do fabuły gry może spowodować gwałtowne reakcje osób w przeszłości molestowanych.

Opis: Istnieje niezerowe prawdopodobieństwo, że na sesji obecna będzie osoba w przeszłości zgwałcona lub molestowana. Przywołanie motywu gwałtu w dowolny sposób prawie na pewno spowoduje negatywne reakcje emocjonalne.

Rozwiązanie: Jak w c).

 

e) Gwałt jako uszkodzenie postaci

Gwałt może być formą "zepsucia" postaci, podobną do okaleczenia czy śmierci.

Opis: Gwałt na BG/zaprzyjaźnionym NPC może być wykorzystany, by wyciągnąć negatywne konsekwencje działań BG. Może to spowodować smutek z powodu silnego wczucia się w postać lub złość z powodu uszkodzenia wirtualnej własności gracza (na zasadzie utraty konta w WoWie).

Rozwiązanie: Brak. Jeśli wykluczone zostały problemy a)-d), a gracz negatywnie reaguje na gwałt psujący jego BG, można przejść do odpowiedniego bardziej ogólnego problemu "immersja w RPG" albo "okaleczanie/psucie/zabijanie postaci BG". To całkowicie odrębna dyskusja.

Komentarze pod tą notką zostały zablokowane przez autora.